من أنا

صورتي
المنصوره, الدقهليه, Egypt
صايع,2تجاره,مخنوق من حياتي ,مش طايق نفسي ,ومنهار عصبيا

الاثنين، 6 يونيو 2011

العجرفة مفتاح اللغز

بسم الله الرحمن الرحيم


أننا في هذا اليوم الموافق 6/6/2011 هو اليوم الموافق للذكري السنويه للشهيد خالد سعيد رحمة الله والذى تعتبر حادثة وفاته هى حجر الاثاث للثوره المصريه حيث انها تعتبر أول حادثه يغطيها الاعلام بشكل مكثف مما جعل من الصعب على السلطه سابقا فيما كان يعرف بفخامه الرئيس محمد حسني مبارك وسياده اللواء وزير الداخليه الأسبق حبيب العادلي (الله يمسيهم بالخير هما الاتنين) بقي التغطيه الاعلاميه التى حظيت بها هذه الحادثه جعلت من الصعب التعتيم علي المواطنين المصريين  ....
بصراحه الشعب المصري فيما قبل ثورته المجيده كان مثل المدمن حيث انه لم يكن يدري بأي شئ يحدث من حوله رغم ان كل شخص كان من حوله من أقاربه ومجتمعه ووسطه ممن هما تعرضوا للضرر من قبل السلطه فيما سبق ولكن كان قاعده "أعمل نفسك ميت"
هي القاعدة الساريه في عصر ما قبل الثورة.....
المهم بقي احنا كتبنا المقدمه الحلوه الجميله نتكلم بقي في الجد!!!
دلوقتي خالد مات ليه؟؟؟؟؟؟؟
أكيد مش علشان هو كان عايز الثوره تقوم لأن مفيش واحد في مصر يتخيل أن لو مات 1000 زي خالد عمري ما كنت أصدق ولا في الاحلام ان حسنى مبارك يمشي.....
بس أنا بقول حاجه دائما " جمهوريه مصر العربيه = مستشفي العباسيه علي مساحه مليون كم مربع" يعني من الاخر محدش فاهم هما اموات ولا حسيين بالدنيا اللي بتجري حواليهم قوليلي ازاي :أقولك أنا بقي الناس باتت 18 يوم في كل ميادين مصر قعدت تتخانق من الشرطه ويضربوا  والشرطه تتضربهم ويطلع الكذب الحصري في التلفزيون يقولك 200 يورو وكنتاكي ويتصل الاستاذ تامر بتاع غمره يقعد يعيط ويقولك الميدان محتل وكله بيتكلم انجليش لنجوتش جوه الحقوا المصريين مخطوفين وتتطلع الفنانه الكبيره سداح أنور تقولك ولعوا في الميدان باللي فيه ألخ ....................
وطبعا في جزء من الشعب المفروض نسميه الشريك المخالف اللي بايع دماغه وقعد يسمع التلفزيون ويعيط ورا تامر بتاع غمره وعمرو مصطفي بتاع الكبير كبير يا حبيبي
ويقولك العيال بتاعت الفيس بوك دي هتخرب مصر ويقولك من بعد حسني مصر هتبقي زي العراق واسرائيل هتحتل سينا والاميركيان مش عارف هيعملو ايه هما رخريين 
وكل الكلام الفاضي ده في ناس صدقته -بس انا كل الكلام ده ميهمنيش ان "رايي ان اللي يفرط في حقه يستاهل يضرب بالجزمه علي دماغه".
ورغم هذه البطوله من أبناء الشعب العظيم فأنهم سرعانا ماعادوا زي الاول بالظبط محتارين ايه اللي بيجي الاول (البيظه ولا الفرخه /الفرخه ولا البيظه) وانقسمو الي فسطتيتن الاولي فريق العلمانيون الملحدون الكفره الذين يريدون محاربة الاسلام .
أما بالنسبه للفرقه الثانيه فهي فرقه :لا أخوان ولا سلفيه مدنيه مدنيه -لاسياسه في الدين ولا دين في السياسه-ايه دخل الله في السياسه.
وبين هذا وذاك فالفريقين لا يختلفون اي اختلاف عن الحزب الوطني الديموقراطي حيث انهم يسعون الي السلطه من ثم يضعون الدستور بما يناسب مصالحهم ومرجعيتهم وافكارهم ومن الاخر طــــــــظ في الشعب .
بس أن حابب أقول لامناء الشرطه اللي موتو خالد - وللاخوان والسلفيين - ولليساريين واللبيرلين أنكم ذاهبون لامحاله الي نفس مصير حسني مبارك ربما بعد عام بعد 10 اعوام بعد 50 عام ولكن ستأتي اليكم عواقب افعالكم لا محاله (فأذا لم تحسنو تصرفكم فمصيركم معروف)
ودعوني أقول لكم العيب الجيني الموجود لدي المصريين وهو في كلمه واحده

الــــــــــــــــــغـــــــــــــــــــــــرور
حيث أن غرور أمناء الشرطه الذين قتلو خالد ظنو انهم يستطيعون فعل أي شئ في ظل النظام السابق ولكنهم لم يدرو انه ستقوم ثوره بمصر ويصبحون من أكثر المطلوبين في تاريخ دوله مصر الحدثيه حيث أنهم ركن من أركان قيام الثوره.
وكذلك قيام مأمور قسم الازبكيه بقتل السائق علشان تنح معاه في الطريق فهو لايدري ما يخبئ المستقبل له وعندما يأتي الطوفان يضع القوي الصغير تحت رجليه لينجو بنفسه وأظنه أذا لم يدرك أنه سيكون أول ضحيه أذا ما تنبه الثوار الي أن وزاره الداخليه لم تتغير وهي كما هي مثل العهد السابق مثل حالها الان فسيكون أبله .
أما بالنسبه للاخوان المسلمين فأنا أقول لكم لقد منحتم شرعيه الوجود في الشارع المصري مع بدايه كل عهد جديد وكنتم دائما ما تصبحون قريبا من السلطه ولكن للاسف فيكم من البله والطمع للسلطه ما يجعل ألذ اصدقائكم - أعز أعدائكم في لمحه بصر أقول لكم في وضعنا الحالي انتم دائما تضعون رهانكم علي الحصان الخاسر اقول لكم راجعو موقفكم واختارو الحليف الافضل حيث أن تذللكم للمجلس العسكري لن يجعلهم أصدقائكم أبدا علي حساب الشعب الثائر فهي يستغلونكم لاكتساب الشرعيه حيث ان لاشرعيه لهم في السلطه غير شرعيه القوه وليست شرعيه الثوره كما يقولون وستكون رده فعلهم عليكم أذا ما انصفتوهم علي الشعب الثائر سيكون ردته كرده فعل الملك فاروق علي تنظيم الاخوان في عهده .
فاحذورا وكفي غرورا واختارا الطريق الصحيح .
أما بالنسبه لعبره العهد الحديث (قائد الضربه الجويه )
فهو كان يظن نفسه بعد 30 عام من الحكم لا أحد يستطيع مضاهاته فأخذه الغرور الي هلاكه وهلاك اسرته من بعده وحجزا مكانا علي قمه مزبله التاريخ فلو حكم عقله لم قال "سيبوهم يتسلو" حيث أن الدنيا دي زي الخياره يقوم في أيده واليوم التاني في مستشفي في شرم الشيخ خايف يخف من المرض ليروح السجن.
أخيراا كل ما أستطيع قوله أنه ابسط الاشياء في الدنيا ينتج عنها أضخم الاحداث في التاريخ "حيث أن وفاه شاب في تونس جلبت الوابل علي كل دكتاتور في العالم وفي المنطقه العربيه بالاخص وأخلت بمستقبل النظام العالمي الذي يضع له أعظم عقول الغرب تصورات مستقبليه 

أقول فقط سبحان المعز المذل اتقوا الله و أذكروه حتي لا ينسيكم أنفسكم 

هناك تعليق واحد: